beter netwerken

Boek je te weinig resultaat met netwerken?

Spread the love

Heb je de indruk dat je te weinig resultaat boekt uit je netwerk activiteiten? Dat kan. Velen benadrukken te veel wie ze zijn in plaats van eerst interesse te wekken of mensen nieuwsgierig te maken.

90% is je binnen het half uur al vergeten

Wie minder goed netwerkt, wordt snel weer vergeten. Probeer het zelf eens uit. Neem alle netwerkkaartjes die je ooit gekregen hebt en probeer bij elk kaartje voor te stellen wie het was, hoe de persoon er uit ziet, wat hij doet, waarom jij voor hem zou moeten kiezen en niet voor zijn concurrent.

Moeilijk hè? Toch verwachten we van de mensen die we ontmoeten dat ze dit allemaal van ons onthouden.

Sterker nog: we verwachten ook nog eens dat deze mensen over ons reclame gaan maken binnen hun eigen netwerk.

Beter netwerken: prikkel de interesse

Wie beter wil netwerken, kan daarom best meer de interesse prikkelen. Maak mensen nieuwsgierig. Laat hen vragen wat jij anders doet dan anderen.

“Ik merk vandaag vaker op dat mensen me komen vragen hoe ze sneller met iemand een connectie kunnen maken”, zegt Michel Piedfort van Open Coffee Antwerpen. “Netwerken heeft niets te maken met kaartjes verzamelen of zoveel mogelijk mensen ontmoeten.”

Focus op connectie maken

Het gaat eerder om de connectie met iemand te maken en een goed gevoel te geven. Eens je het gevoel kunt geven dat jij een oplossing kunt bieden voor een probleem waar mensen echt mee kampen, dan komen die klanten echt wel. Het maakt dan niet meer uit wat je naam is.

De persoon met wie je praat, gaat automatisch naar je naam vragen. Men gaat ook veel makkelijker je naamkaartje vragen zodat je het niet als eerste hoeft aan te bieden.

Minder nadruk op je eigen elevator pitch

Vandaag ligt de nadruk bij het netwerken vaak op wie je bent via de elevatorpitch. Die pitch is teveel een verkoopverhaal geworden.

Mensen stellen vaak te weinig vragen als ze gaan netwerken. Ze willen vooral over zichzelf vertellen en horen daardoor te weinig wat anderen nodig hebben.

Betere resultaten met netwerken via coaching

Wie vandaag vindt dat hij te weinig resultaten boekt via zijn netwerk activiteiten, kan ook coachging inschakelen.

“Ik geef persoonlijke coaching rond beter netwerken”, gaat Michel Piedfort van Open Coffee Antwerpen op Youtube verder. “De beste reclame blijft nog altijd de mond tot mond reclame. De vraag is dan hoe je mensen zo ver krijgt dat ze voor jou reclame gaan maken. Hoe blijf je bij iemand hangen?

Wil je hierover meer informatie, neem contact op met Michel Piedfort, tel 0486 329 020 of mail naar michel@opencoffee-antwerpen.be

Scroll naar top